Δευτέρα 27 Φεβρουαρίου 2012

Κούλουμα προσαρμοσμένα στην κρίση!

Έναν διαφορετικό τόνο στο «θολό τοπίο» της κρίσης έρχονται να δώσουν οι αποκριάτικες εκδηλώσεις, οι οποίες κορυφώνονται αυτό το τριήμερο σε όλη τη χώρα.
Δεκάδες καρναβαλιστές ξεχύνονται στους δρόμους σαν ένα πολύχρωμο «ποτάμι» διψασμένο για χορό, τραγούδι και πολύ κρασί. Από τα κορυφαία καρναβάλια της χώρας, είναι αυτά της Πάτρας, του Μοσχάτου και της Ξάνθης. Η επόμενη ημέρα, η Καθαρά Δευτέρα, θα βρει τους πολίτες της χώρας να γεύονται αυτό που εδώ και πολύ καιρό χιλιάδες Έλληνες δοκιμάζουν καθημερινά, σε μια προσπάθεια να επιβιώσουν: το σαρακοστιανό τραπέζι· λιτό, με την παραδοσιακή φασολάδα και τη λαγάνα.
Οι αποκριάτικες εκδηλώσεις αρχίζουν κάθε χρόνο στις 17 Ιανουαρίου και λήγουν την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς με το κάψιμο του βασιλιά Καρνάβαλου και την μεγάλη παρέλαση των καρναβαλιστών. Ενδεικτικά, παρουσιάζουμε κάποια από τα έθιμα που αναβίωσαν ή εξακολουθούν να «ζουν» στη χώρα μας.
Δημητσάνα, Κάψιμο Μακαρονά: Στη Δημητσάνα, με ιδιαίτερο τρόπο θα γιορτάζεται κάθε χρόνο η Αποκριά στη Δημητσάνα, με την αναβίωση του έθιμου του Μακαρονά, με καρναβαλική παρέλαση, σοκολατοπόλεμο και υπό τους ήχους του δημητσανίτικου μπαρουτιού, με γλέντι, χορό, τραγούδι και άφθονο κρασί.
Καστοριά, Μπουμπούνες: Στην Καστοριά, οι κάτοικοι ανάβουν μεγάλες φωτιές, τις «Μπουμπούνες», γύρω από τις οποίες στήνεται χορός με την συνοδεία παραδοσιακών τοπικών σχημάτων. Στο τέλος, οι πιο τολμηροί πηδάνε πάνω από τη θράκα. Έθιμο της ίδιας βραδιάς είναι και ο «χάσκαρης». Στην άκρη ενός πλάστη δένεται μία κλωστή και στην άκρη της κλωστής ένα βρασμένο αβγό. Ο αρχηγός της οικογένειας κρατά τον πλάστη και τον κατευθύνει στα στόματα των μελών, οι οποίοι προσπαθούν να το «χάψουν».
Κοζάνη, Φανός: Στην Κοζάνη, ζωντανεύει ο «Φανός», τον οποίο ανάβει ο δήμαρχος στο κέντρο της πόλης και γύρω του στήνονται οι χοροί. Χορεύουν και τραγουδούν τα «Ξιανέντραπα» αλλά και τραγούδια κλέφτικα, της αγάπης και της ξενιτιάς. Η γιορτή κορυφώνεται τα ξημερώματα της Καθαρής Δευτέρας, που βραβεύονται οι καλύτεροι «Φανοί».
Λιτόχωρο Πιερίας, Χορός των βωμολόχων: Στο Λιτόχωρο Πιερίας αναβιώνουν έθιμα που έχουν σκοπό τον εξαγνισμό των κακών πνευμάτων και της κακοτυχίας. Αυτό επιτυγχάνει ο «Χορός των βωμολόχων» που περιδιαβάζει όλο το χωριό με πειράγματα για όλους τους περαστικούς. Το βράδυ της Κυριακής της Αποκριάς ανάβουν τα κέδρα στις γειτονιές, γύρω από τις οποίες στήνεται ξέφρενο γλέντι.
Νάουσα, Γενίτσαροι και Μπούλες: Στη Νάουσα, κάθε χρόνο αναβιώνει το έθιμο «Γενίτσαροι και Μπούλες» που έχει τις ρίζες του στην τουρκοκρατία. Οι Γενίτσαροι φορούν φουστανέλες, τσαρούχια, μάλλινες μακριές κάλτσες και γιλέκο, ενώ στο πρόσωπο φέρουν κερωμένο πανί με ζωγραφιστό μουστάκι. Στο κεφάλι, στη μέση και στο χέρι τους δένουν από ένα μαντήλι, ενώ στο λαιμό κρεμούν σταυρό και αλυσίδα με φυλακτό. Οι Μπούλες είναι επίσης άνδρες, ντυμένοι με γυναικεία ρούχα και στο πρόσωπο φορούν βαμμένες μάσκες. Σύμφωνα με το έθιμο, τα χρόνια της τουρκοκρατίας οι αρματολοί έβρισκαν στις Απόκριες την ευκαιρία να κατέβουν στην πόλη μασκαρεμένοι και να γλεντήσουν με συγγενείς και φίλους, χωρίς να φοβούνται ότι θα τους αναγνωρίσουν οι Τούρκοι.
Ξάνθη, Το κάψιμο του Τζάρου: Στην Ξάνθη, το τελευταίο τριήμερο της αποκριάς με το κάψιμο του «Τζάρου» στη γέφυρα του ποταμού Κόσυνθου. Σύμφωνα με την παράδοση, ο «Τζάρος» ήταν ένα κατασκευασμένο ανθρώπινο ομοίωμα, τοποθετημένο πάνω σε πουρνάρια. Την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς, οι κάτοικοι τον καίνε, ώστε το καλοκαίρι να μην υπάρχουν ψύλλοι. Ακολουθεί η ρίψη εκατοντάδων πυροτεχνημάτων που κάνουν τη νύχτα μέρα.
Σκύρος, Γέρος και Κορέλα: Στη Σκύρο αναβιώνει το έθιμο του «Γέρου και της Κορέλας». Άντρες φορούν την παραδοσιακή φορεσιά του σκυριανού βοσκού και στη μέση τους κρεμούν μεγάλες κουδούνες.
Σοχός Θεσσαλονίκης, Κουδουνοφόροι: Στο Σοχό του νομού Θεσσαλονίκης εμφανίζονται οι «Κουδουνοφόροι», κατάλοιπο της διονυσιακής λατρείας. Με τραγόμορφες στολές και κουδούνια σε όλο το σώμα τους, χορεύουν στους δρόμους και τις πλατείες. Πρόκειται για μια αναίμακτη θυσία στους νεκρούς, ενώ οι εκδηλώσεις της Απόκριας κλείνουν με το έθιμο των μετανοιών. Οι μεγαλύτεροι δίνουν άφεση αμαρτιών στους μικρότερους που με πολύ σεβασμό επισκέπτονται τους μεγαλύτερους, τους φιλούν το χέρι και τους προσφέρουν ένα πορτοκάλι.
Φωτεινή Παπαδάκη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου